وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده

اطلاعات تماس

تهران، ستارخان، نبش چهار راه خسرو

۳۷۶۸۲ - ۰۲۱

[email protected]

وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده
اطلاعات تماس
  • تهران، ستارخان، نبش چهار راه خسرو
  • ۳۷۶۸۲ - ۰۲۱
  • [email protected]
در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...

وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده

آموزشی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۳۳
آموزش نگهداری و تعمیر خودرو؛ نکاتی که هر راننده باید بداند!

بسیاری از رانندگان به اشتباه تصور می‌کنند که خودروهای جدید نیازی به مراقبت‌های ویژه ندارند، غافل از این‌که نگهداری منظم و تعمیرات پیشگیرانه برای حفظ کارایی و طول عمر هر خودرویی ضروری است.

در این مقاله، قصد داریم روش‌هایی را معرفی کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از بهترین عملکرد خودروی‌تان بهره ببرید و آن را از مشکلات پرهزینه و خرابی‌های ناگهانی دور نگه دارید. از چکاپ‌های دوره‌ای و تعویض روغن گرفته تا نگهداری سیستم‌های پیچیده‌تر مانند ترمزها و گیربکس، همه این موارد به‌طور مستقیم بر امنیت و کارایی خودرو تأثیر می‌گذارند.

حتی اگر از خودروهای برندهایی مانند فونیکس، لاماری، کرمان موتور و ... استفاده می‌کنید، نگهداری صحیح و پی‌گیری به‌موقع تعمیرات، شما را از هزینه‌های سنگین تعمیرات ناگهانی و مشکلات فنی در امان می‌دارد.

نکات کلیدی نگهداری خودرو

برای حفظ کارایی خودرو و جلوگیری از خرابی‌های پیش‌بینی نشده، رعایت نکات کلیدی در نگهداری آن ضروری است. این نکات به شما آموزش می‌دهد، خودروی‌تان در بهترین وضعیت عملکردی خود باقی بماند و از هزینه‌های تعمیرات ناگهانی و خرابی‌های بزرگ جلوگیری کنید. در ادامه به مهم‌ترین نکات نگهداری و مراقبت از خودرو پرداخته‌ایم.

چکاپ‌های دوره‌ای

چکاپ‌های دوره‌ای جزء ضروری‌ترین کارها برای حفظ سلامت خودرو هستند. این چکاپ‌ها شامل بررسی سیستم ترمز، روغن موتور، سیستم خنک‌کننده، تایرها و باتری می‌شود. انجام این بررسی‌ها به‌طور منظم به یعنی مشکلات کوچک را قبل از تبدیل شدن به خرابی‌های بزرگ شناسایی و برطرف نمودن. توصیه می‌شود این چکاپ‌ها را حداقل هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه یک بار انجام دهید.

روغن موتور و فیلتر: قلب خودرو

چک کردن روغن موتور و فیلتر

تعویض به موقع روغن موتور و فیلترها یکی از مهم‌ترین گام‌ها در نگهداری خودروی شما است. روغن موتور وظیفه کاهش اصطکاک و گرما در موتور را بر عهده دارد، بنابراین تعویض به موقع آن از فرسودگی موتور جلوگیری می‌کند. فیلترهای روغن نیز باید هر ۱۰ هزار کیلومتر یا طبق توصیه سازنده تعویض شوند تا از آلودگی و اُفت کارایی موتور جلوگیری شود.

سیستم تعلیق: ایمنی خودرو

سیستم تعلیق، به‌ویژه کمک‌فنرها و فنرها، برای حفظ تعادل خودرو در جاده‌های ناهموار و ایمنی در زمان ترمزگیری حیاتی هستند. فرسودگی یا خرابی این سیستم می‌تواند موجب کاهش کنترل و استحکام خودرو شود. بررسی منظم این اجزا و تعویض آن‌ها در صورت نیاز، سبب می‌شود از مشکلات احتمالی در جاده جلوگیری شود.

سیستم ترمز: یک سرویس حیاتی

سیستم ترمز جزء حیاتی‌ترین بخش‌های هر خودرویی است. ترمزها باید به‌طور منظم بررسی شوند تا از کارایی مطلوب آن‌ها یقین کنید. صدای غیرمعمول، لرزش فرمان هنگام ترمزگیری یا کاهش قدرت ترمز، احتمالا نشانه‌هایی از خرابی سیستم ترمز است. تعمیر و تعویض به‌موقع لنت‌ها و دیسک‌های ترمز، از وقوع تصادفات پیشگیری می‌کند.

باتری خودرو: روش‌های نگهداری

باتری‌ها معمولاً پس از مدت زمان معینی فرسوده می‌شوند و نیاز به تعویض دارند. در صورتی که باتری خودرو ضعیف شود، محتمل است که خودرو به‌سختی روشن یا کاملاً خاموش شود. بررسی وضعیت باتری به‌طور دوره‌ای و تمیز کردن ترمینال‌های آن، کمک می‌کند از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. همچنین توصیه می‌شود که باتری را هر ۲ تا ۳ سال یک بار تعویض کنید.

تایرها: بررسی فشار و کیفیت

بررسی فشار و کیفیت تایرهای خودرو

تایرها اولین قسمت از هر خودرو هستند که با زمین تماس دارند و از این رو بر ایمنی خودرو بسیار موثرند. فشار تایرها را هر ماه بررسی کنید و مطمئن شوید که میزان باد تایرها تنظیم است. همچنین بررسی آج تایر و تعویض آن‌ها در صورت فرسودگی، از لغزش و تصادف‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

پیشگیری بهتر از تعمیرات اساسی

تعمیرات پیشگیرانه از خرابی‌های بزرگ و هزینه‌بر جلوگیری می‌کند. وقتی خودروی شما به طور منظم بررسی و تعمیرات جزئی می‌شود، احتمال بروز مشکلات جدی کم‌تر خواهد شد و از بار مالی و زمانی تعمیرات غیرمنتظره جلوگیری خواهید کرد. در این بخش، به روش‌های ساده و کارآمد برای پیشگیری از خرابی‌های عمده خودرو پرداخته‌ایم.

پیشگیری از تعمیرات اساسی خودرو

تعویض به موقع روغن موتور

تعویض به‌موقع روغن موتور یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین راه‌ها برای طولانی‌ کردن عمر موتور است. روغن موتور سبب روان شدن قطعات داخلی موتور می‌شود و در صورت تعویض به‌موقع، از سایش غیرضروری جلوگیری می‌کند. اگر روغن موتور دیر به دیر تعویض شود، می‌تواند سبب آسیب‌های جدی به موتور و افزایش مصرف سوخت شود.

بررسی وضعیت تسمه‌ها و شلنگ‌ها

تسمه‌ها و شلنگ‌ها اجزای کلیدی در سیستم‌های مختلف خودرو هستند. بررسی وضعیت این قطعات می‌تواند از خرابی ناگهانی جلوگیری کند. فرسودگی تسمه‌ها یا ترک خوردن شلنگ‌ها به مشکلات جدی در سیستم خنک‌کننده یا سیستم انتقال قدرت منجر می‌شود، پس بهتر است این قطعات را هر از چندی بررسی کنید.

بررسی سیستم خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده خودرو برای جلوگیری از داغ شدن وگرم شدن بیش از حد موتور طراحی و تعبیه شده است. وقتی این سیستم به درستی عمل نکند، موتور خودرو ممکن است دچار آسیب‌های جدی شود. بررسی سطح مایع خنک‌کننده و تمیز نگه داشتن رادیاتور از ضروریات نگهداری خودرو است.

چک کردن سیستم فرمان و تعلیق

سیستم فرمان و تعلیق خودرو تأثیر زیادی بر راحتی و ایمنی شما در جاده دارد. بررسی منظم این سیستم‌ها نمی‌گذارد دچار فرسودگی و کاهش عملکرد شوند. وقتی این سیستم‌ها به درستی کار می‌کنند، رانندگی نرم‌تر و ایمن‌تری خواهد داشت.

شست‌وشوی مرتب و واکس بدنه

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای خودروی خود انجام دهید، شست‌وشوی مرتب و واکس زدن بدنه آن است. این کار اولاً به حفظ ظاهر خودرو کمک می‌کند و دوم این‌که مانع زنگ زدگی و آسیب به رنگ بدنه خواهد شد. به‌ویژه در مناطق مرطوب یا پر از گرد و غبار، شست‌وشو و واکس کردن خودرو اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند.

مراقبت از خودرو در فصول مختلف

مراقبت از خودرو در فصل‌های مختلف

هر فصل چالش‌های خاص خود را برای خودرو دارد. از گرمای تابستان تا سرما و برف زمستان، خودرو نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است تا در هر شرایطی بهترین عملکرد را داشته باشد. در این بخش، به نکات کلیدی برای نگهداری خودرو در فصول مختلف اشاره می‌کنیم.

بهار: زمان بازسازی و تمیزکاری

با شروع بهار، زمان مناسبی برای شست‌وشوی کامل خودرو، بررسی آسیب‌های زمستان و آماده‌سازی آن برای فصل جدید است. بررسی تایرها، تعویض فیلتر هوا و بررسی سیستم‌های سوخت‌رسانی می‌تواند به عملکرد بهتر خودرو در ماه‌های آینده کمک کند.

تابستان : مراقبت از سیستم‌های خنک‌ کننده

تابستان یعنی دمای بالا و فشار بیش‌تر بر روی موتور. این‌جور مواقع یقین کنید که سیستم خنک‌کننده به درستی کار می‌کند و سطح مایع خنک‌کننده کافی است. با این کار موتور داغ نمی‌شود و رانندگی ایمن‌تر خواهد بود.

پاییز: آماده‌سازی برای باران و رطوبت

چک کردن تایر خودرو

با شروع پاییز، باران‌های ناگهانی و رطوبت می‌توانند تأثیر زیادی بر سیستم‌های مختلف خودرو داشته باشند. تایرها را بررسی کنید، سیستم ترمز را چک کنید و از سلامت شیشه‌شوی‌ها مطمئن شوید تا در باران‌های پاییزی رانندگی بدون مشکلی داشته باشید.

زمستان: مراقبت از باتری و لاستیک‌ها

در زمستان، باتری خودرو تحت فشار بیش‌تری قرار می‌گیرد. باتری را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. همچنین لاستیک‌ها را از نظر فشار و آج بررسی کنید تا در شرایط لغزنده و برفی، ایمنی شما تضمین شود.

نکات تخصصی تعمیرات خودرو

وقتی صحبت از تعمیرات خودرو به میان می‌آید، هیچ چیزی مهم‌تر از شناسایی و رفع مشکلات فنی نیست. برخی از مشکلات، اگر به‌موقع شناسایی نشوند، سبب آسیب‌های جدی و هزینه‌های بیش‌تر خواهند شد. در این بخش، به بررسی مشکلات رایج خودرو و راهکارهای تعمیر آن‌ها پرداخته‌ایم.

رفع عیب‌های رایج در موتور خودرو

رفع عیب‌های رایج در موتور خودرو

موتور قلب تپنده‌ هر خودروست و مشکلات آن عملکرد کلی خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بخش، به شایع‌ترین مشکلات موتور و راه‌های رفع آن‌ها خواهیم پرداخت.

وقتی موتور ناله می‌کند

صدای غیرعادی موتور، از جمله صداهای زمزمه‌ مانند یا صدای حاصل از تکان‌های شدید، ممکن است نشانه مشکلاتی مانند خرابی سوپاپ‌ها، نقص در سیستم سوخت‌رسانی یا فرسودگی قطعات موتور باشد. برای شناسایی دقیق مشکل، باید به سرعت موتور را بررسی و به صداهای آن توجه کنید.

وقتی خودرو بنزین را می‌بلعد

افزایش ناگهانی مصرف سوخت به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. از کثیفی فیلتر هوای موتور گرفته تا خرابی سنسور اکسیژن، همه این‌ها سبب افزایش مصرف سوخت می‌شوند.  تعویض به موقع فیلتر هوا و بررسی سیستم سوخت‌رسانی به بهبود مصرف سوخت کمک خواهد کرد.

وقتی موتور زود جوش می‌شود

داغ شدن بیش از حد موتور، معمولا نشانه‌ای از مشکل در سیستم خنک‌کننده است. خرابی رادیاتور، کمبود مایع خنک‌کننده یا مشکل در ترموستات، از جمله عواملی است که سبب بروز این مشکل می‌شود. در این شرایط، سریعاً موتور را خاموش و سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید.

وقتی اگزوز رنگی دود می‌کند

اگر از اگزوز دود سفید یا آبی خارج می‌شود، ممکن است به علت سوختن روغن یا آب در موتور باشد. این مشکل نشان‌دهنده خرابی رینگ‌های پیستون یا واشر سرسیلندر است. در صورت مشاهده این مشکل، باید به سرعت خودرو را به تعمیرگاه منتقل و قطعات آسیب‌دیده را تعویض کنید.

راه‌های تعمیر خرابی‌های گیربکس و سیستم انتقال قدرت

گیربکس و سیستم انتقال قدرت از بخش‌های حیاتی هر خودرویی هستند که به‌طور مستقیم با کارایی و راندمان خودرو ارتباط دارند. خرابی این سیستم‌ها منجر به مشکلاتی جدی مانند از دست دادن توان و ناتوانی در تعویض دنده‌ها می‌شود. در این بخش، به بررسی مشکلات رایج گیربکس و راه‌های تعمیر آن می‌پردازیم.

دنده‌ها سخت جا می‌روند

اگر هنگام تعویض دنده‌ها احساس می‌کنید که دنده‌ها سخت جا می‌روند یا صدای غیرطبیعی از گیربکس به گوش می‌رسد، احتمالاً مشکل از کلاچ، سیلندر کلاچ یا سایر قطعات انتقال قدرت است. تعمیر یا تعویض قطعات آسیب‌دیده، این مشکل را رفع می‌کند.

دنده‌ها لیز می‌خورند

لیز خوردن دنده‌ها، به‌ویژه در خودروهای اتوماتیک، ناشی از مشکل در سطح روغن گیربکس، کمبود فشار هیدرولیک یا خرابی کلاچ است. بررسی روغن گیربکس و سیستم هیدرولیک برای رفع این مشکل ضروری است.

گیربکس زوزه می‌کشد

صدای جیرجیر، سوت یا صدای دیگر از گیربکس نشانه‌ای از فرسودگی دنده‌ها، کاسه‌نمدها یا سایر قطعات متحرک است. این مشکلات ممکن است نیاز به تعویض قطعات فرسوده داشته باشند و در صورت تعمیر نشدن، سبب خرابی‌های بزرگ‌تر و هزینه‌های سنگین‌تر خواهد شد.

مشکلات گیربکس اتوماتیک

در گیربکس‌های اتوماتیک، مشکلاتی مانند تعویض نادرست دنده‌ها یا عدم تعویض دنده به‌طور کامل، ناشی از خرابی در مدار الکتریکی گیربکس یا مشکلات هیدرولیک خواهد بود. تشخیص دقیق مشکل توسط تعمیرکار متخصص، این معضل را به سرعت برطرف می‌کند.

مسئله روغن گیربکس

روغن گیربکس نقش بسیار مهم و به سزایی در روانکاری قطعات داخلی دارد. کمبود روغن یا کثیفی آن، بدون شک سبب فرسودگی دنده‌ها و دیگر قطعات گیربکس می‌شود. تعویض دوره‌ای روغن گیربکس و استفاده از روغن مناسب عمر گیربکس را افزایش خواهد داد.

تعمیرات سیستم تعلیق و فرمان خودرو

تعمیرات سیستم تعلیق و فرمان خودرو

خرابی در این سیستم تعلیق و فرمان خودرو،  منجر به مشکلات جدی در کنترل خودرو و حتی خطر تصادفات می‌گردد. در این بخش، به بررسی مشکلات رایج سیستم تعلیق و فرمان پرداخته‌ایم و روش‌های تعمیر آن‌ها را شرح داده‌ایم.

خودرو از کنترل خارج شده

سیستم تعلیق خودرو مسئول جذب شوک‌ها و لرزش‌ها از جاده است. خرابی در این سیستم می‌تواند سبب لرزش بیش از حد خودرو، کاهش راحتی رانندگی و حتی مشکلاتی در کنترل خودرو شود.

ضربه‌گیرها یا شوک‌ها، از جمله اجزای مهم سیستم تعلیق هستند که به جذب ضربات ناشی از ناصافی‌های جاده کمک می‌کنند. خرابی در ضربه‌گیرها ممکن است سبب احساس لرزش‌های شدید در خودرو و کاهش راحتی رانندگی شود. تعویض به‌موقع این قطعه می‌تواند از آسیب به سایر قطعات سیستم تعلیق جلوگیری کند.

کمک‌فنرها کمکی نمی‌کنند

کمک فنر های خودرو

فنرها در سیستم تعلیق وظیفه جذب ضربات را دارند. در صورتی که فنرها فرسوده یا شکسته شوند، خودرو نمی‌تواند نوسانات جاده‌ای را جذب کند. در این شرایط، رانندگی به‌ویژه در مسیرهای پرچاله و ناهموار دشوار می‌شود. تعویض یا تعمیر به‌موقع فنرها از این مشکلات جلوگیری می‌کند.

جلوبندی تعطیل شده

اتصالات و بوش‌های سیستم تعلیق ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند. در این صورت، ممکن است سبب تولید صداهای غیرعادی هنگام عبور از دست‌اندازها یا کاهش کنترل خودرو شوند. بررسی دقیق اتصالات و بوش‌ها به شناسایی مشکلات و تعمیر آن‌ها کمک می‌کند.

فرمان از دست رفته

سیستم فرمان نقش حیاتی در کنترل دقیق خودرو بازی می‌کند. هرگونه خرابی در این سیستم، منجر به از دست دادن کنترل خودرو و ایجاد خطرات جدی در رانندگی مس‌شود.

اگر فرمان خودرو به‌طور غیرعادی سفت یا شل باشد، خرابی در پمپ هیدرولیک یا کمبود مایع هیدرولیک در کار است. این مشکل سبب سخت شدن فرمان در سرعت‌های پایین و از دست دادن دقت در فرمان‌دهی می‌شود. بررسی سیستم هیدرولیک و تعویض مایع آن این مشکل را رفع می‌کند.

فرمان جیرجیر می‌کند

اگر هنگام چرخاندن فرمان صدای غیرعادی مانند جیرجیر یا تق تق بشنوید، احتمالاً مشکل از جعبه فرمان یا اتصالات آن است. این مشکل احتمالا ناشی از فرسودگی بلبرینگ‌ها، شفت‌ها یا بوش‌ها است. شناسایی و تعمیر به‌موقع این مشکلات از آسیب‌های بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

فرمان فرمان نمی‌دهد

کم شدن دقت فرمان و سخت شدن هدایت خودرو، ممکن است ناشی از خرابی در گیربکس فرمان باشد. این مشکل معمولاً به‌دلیل کمبود روغن یا خرابی در قطعات داخلی گیربکس فرمان ایجاد می‌شود. تعمیر یا تعویض قطعات آسیب‌دیده به‌سرعت می‌تواند از خطرات بیش‌تر جلوگیری کند.

فرمان برقی و دردسرهای آن

سیستم فرمان برقی به جای استفاده از سیستم هیدرولیک، از موتور الکتریکی برای ایجاد نیروی لازم جهت چرخاندن فرمان استفاده می‌کند. مشکلاتی مانند عدم حساسیت یا سخت شدن فرمان در سیستم‌های برقی ممکن است ناشی از خرابی در سنسورها یا موتور الکتریکی باشد. تشخیص این مشکلات به کمک متخصصین، نیازمند بررسی دقیق سیستم است.

نگهداری و تعمیر خودروهای جدید و پیشرفته

نگهداری و تعمیر خودروهای جدید و پیشرفته

وقتی صحبت از خودروهای جدید می‌شود، فناوری‌های پیشرفته و طراحی‌های نوین شما را شگفت‌زده می‌کنند. اما این خودروها به نگهداری و تعمیرات ویژه‌ای نیاز دارند تا بتوانند عملکرد مطلوب خود را در طول زمان حفظ کنند. در این بخش، نکات ضروری برای نگهداری و تعمیر خودروهای جدید را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت سرویس‌های دوره‌ای

سرویس‌های دوره‌ای، به‌ویژه در خودروهای جدید، نقش حیاتی در حفظ عملکرد صحیح و طول عمر خودرو دارند. از بررسی‌های فنی تا تعویض به‌موقع قطعات مصرفی، این خدمات باید به‌طور منظم انجام شوند تا خودرو همیشه در بهترین وضعیت ممکن باشد.

خوشبختانه نمایندگی‌های مجاز و معتبر مانند ستوده این خدمات را به شکل مدونی ارائه می‌کنند‌.

مراقبت از سیستم‌های پیشرفته

سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند ترمزهای برقی، سیستم‌های هیدرولیک و سیستم‌های فرمان اتوماتیک در خودروهای جدید نیازمند نگهداری خاص هستند. این سیستم‌ها اگر به‌درستی نگهداری نشوند، ممکن است عملکرد خودرو تحت تاثیر قرار گیرد.

اهمیت استفاده از قطعات اورجینال

در هنگام تعمیر خودروهای جدید، استفاده از قطعات اورجینال و با کیفیت بسیار مهم است. قطعات غیرمجاز و بی‌کیفیت، سبب آسیب به سیستم‌های پیچیده خودرو می‌شوند و هزینه‌های تعمیرات را چند برابر کنند.

مراقبت از باتری و برق خودرو

باتری‌ها و سیستم برق خودروهای جدید باید به‌طور مرتب بررسی شوند. سیستم‌های برقی پیشرفته گاهی به‌سرعت فرسوده می‌شوند و نیاز به توجه ویژه دارند.

سخن پایانی

نگهداری و تعمیر خودروهای گوناگون به‌ویژه خودروهای جدید و پیشرفته، نیازمند توجه دقیق و خدمات تخصصی است. از سرویس‌های دوره‌ای و مراقبت از سیستم‌های پیشرفته گرفته تا استفاده از قطعات اورجینال، همه این نکات برای حفظ عمر مفید خودرو و کاهش هزینه‌های تعمیرات ضروری هستند.

اگر شما هم از خودروهای جدید وارداتی از نمایندگی‌هایی مانند شرکت ستوده استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم همواره از خدمات پس از فروش این نمایندگی بهره‌مند شوید.