وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده

اطلاعات تماس

تهران، ستارخان، نبش چهار راه خسرو

۰۲۱-۳۷۶۸۲

info@sotoodeh.ir

وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده
اطلاعات تماس
  • تهران، ستارخان، نبش چهار راه خسرو
  • ۰۲۱-۳۷۶۸۲
  • info@sotoodeh.ir
در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...

وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده

آموزشی ۱۱ تیر ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۵۸
علت جا نرفتن دنده اتومات | بررسی دلایل و راهکارهای اصولی

یکی از مزایای خودروهای اتوماتیک، راحتی در رانندگی و عدم نیاز به تعویض دستی دنده است. اما گاهی ممکن است با مشکلی مواجه شوید که دنده به‌راحتی جا نمی‌رود یا اصلاً عمل نمی‌کند. این مشکل نه‌تنها آزاردهنده است، بلکه در مواقعی می‌تواند خطرآفرین هم باشد. در این مقاله، به‌طور کامل و جزئی‌نگر بررسی می‌کنیم که چرا دنده اتومات جا نمی‌رود، چه عواملی باعث آن می‌شود و چگونه می‌توان این مشکلات را حل کرد. پس با گروه خودرویی ستوده با بررسی علت جا نرفتن دنده اتومات همراه باشید.

11 دلیل اصلی جا نرفتن دنده اتومات

دلایل اصلی جا نرفتن دنده اتومات شامل 11 مورد زیر می باشد:

۱. فشار ندادن پدال ترمز؛ قفل امنیتی فعال است

فشار ندادن پدال ترمز؛ قفل امنیتی فعال است

تقریباً تمام خودروهای اتومات به سیستم امنیتی موسوم به Brake Shift Interlock مجهز هستند. این سیستم اجازه نمی‌دهد تا زمانی که پدال ترمز را به‌طور کامل فشار نداده‌اید، از حالت پارک (P) خارج شوید. اگر دنده شما از حالت P به D یا R نمی‌رود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید پدال ترمز را کاملاً فشار داده‌اید.

گاهی نیز ممکن است سوئیچ یا سنسور ترمز که وظیفه تشخیص فشار بر پدال را دارد خراب شده باشد. در این صورت با وجود فشردن پدال، سیستم متوجه نمی‌شود که ترمز گرفته‌اید و همچنان اجازه تعویض دنده نمی‌دهد.

۲. فیوز سوخته یا قطع شده

فیوز سوخته یا قطع شده

یکی دیگر از دلایل مهمی که باعث می‌شود دنده اتومات جا نرود، سوختن فیوز سیستم انتقال قدرت یا فیوز قفل دنده است. این فیوزها وظیفه دارند برق لازم را برای عملکرد مکانیزم قفل دنده فراهم کنند. اگر این فیوزها بسوزند، حتی اگر همه چیز درست باشد، دنده عمل نمی‌کند.

برای بررسی این موضوع، باید به جعبه فیوز خودرو مراجعه کنید. معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده که فیوز مربوط به دنده یا Shift Lock کدام است. با تعویض این فیوز، مشکل به‌سادگی برطرف می‌شود.

۳. خرابی سیستم گیربکس یا کاهش روغن

خرابی گیربکس یا کاهش روغن

گیربکس اتوماتیک یکی از حساس‌ترین بخش‌های خودرو است و برای عملکرد درست، نیاز به روغن با کیفیت و فشار مناسب دارد. اگر روغن گیربکس کم شده باشد یا دچار آلودگی شده باشد، عملکرد شیرهای برقی داخل گیربکس مختل می‌شود و دنده به‌درستی جا نمی‌رود.

در چنین شرایطی ابتدا باید سطح روغن گیربکس را با استفاده از گیج مخصوص بررسی کرد. همچنین توجه داشته باشید که روغن گیربکس نباید بوی سوختگی بدهد یا بیش از حد تیره شده باشد. اگر این علائم را مشاهده کردید، حتماً روغن را تعویض کرده و در صورت تداوم مشکل، خودرو را به تعمیرکار گیربکس بسپارید.

۴. خرابی سنسور موقعیت دنده (TRS)

سنسور موقعیت دنده یا همان Transmission Range Sensor قطعه‌ای مهم است که وظیفه دارد موقعیت اهرم دنده را به واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) اعلام کند. اگر این سنسور خراب شود یا دچار خطا شود، ECU نمی‌تواند موقعیت دقیق دنده را تشخیص دهد و از تغییر وضعیت دنده جلوگیری می‌کند.

نشانه‌های خرابی این سنسور می‌تواند شامل روشن شدن چراغ چک، عدم نمایش صحیح دنده روی صفحه نمایش یا عدم جا رفتن دنده باشد. برای بررسی دقیق، باید خودرو را به دیاگ وصل کرده و کدهای خطا را تحلیل کرد. در صورت نیاز، این سنسور قابل تعویض است.

۵. قفل بودن فرمان خودرو

برخی از خودروها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت قفل بودن فرمان، امکان تعویض دنده از حالت P به D یا R وجود ندارد. این مسئله بیشتر در خودروهایی با سیستم ضد سرقت دیده می‌شود. در این حالت، هنگام چرخاندن سوئیچ، فرمان قفل می‌ماند و دنده نیز عمل نمی‌کند.

برای حل این مشکل کافی است فرمان را به آرامی به یک سمت بچرخانید و همزمان سوئیچ را بچرخانید تا قفل آزاد شود. با باز شدن قفل فرمان، مشکل جا نرفتن دنده نیز برطرف می‌شود.

۶. آسیب یا تنظیم نبودن کابل اهرم دنده

آسیب یا تنظیم نبودن کابل اهرم دنده

کابل شيفتر یا کابل انتقال حرکت اهرم دنده، از مهم‌ترین قطعات در سیستم تعویض دنده اتومات است. این کابل فرمان شما را از اهرم به گیربکس منتقل می‌کند. اگر این کابل پاره شود، شل شود یا در جای خودش درست نصب نشده باشد، دنده شما کار نمی‌کند.

این مورد معمولاً نیاز به بازدید فنی دارد. مکانیک با باز کردن کنسول وسط و بررسی مسیر کابل، می‌تواند ایراد را مشخص کند. گاهی فقط نیاز به تنظیم دارد و گاهی باید به‌طور کامل تعویض شود.

۷. ضعیف بودن باتری یا کاهش ولتاژ

ضعیف بودن باتری یا کاهش ولتاژ

در خودروهای جدید که بسیاری از عملکردها وابسته به سیستم برق و ECU هستند، ضعف باتری می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله جا نرفتن دنده اتومات شود. اگر ولتاژ باتری از حد نرمال پایین‌تر باشد، ECU نمی‌تواند به‌درستی اطلاعات را پردازش کند و از عمل کردن دنده جلوگیری می‌کند.

برای اطمینان از سلامت باتری، کافی است ولتاژ آن را با ولت‌متر چک کنید. ولتاژ مناسب باتری در حالت خاموش حدود ۱۲.۶ ولت و در حالت روشن حدود ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ ولت است. اگر مقدار کمتر از این است، نیاز به شارژ یا تعویض باتری دارید.

۸. سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر

سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر برخی خودروها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا زمان شناسایی کامل کلید اصلی، اجازه تعویض دنده را نمی‌دهند. در صورتی که کلید دچار مشکل شده یا سیستم دچار اختلال شده باشد، ممکن است خودرو روشن شود اما دنده جا نرود.

اگر روی صفحه نمایش چراغ ایموبلایزر چشمک می‌زند یا روشن باقی مانده، نشانه فعال بودن آن است. در این شرایط، از کلید یدکی استفاده کنید یا با نمایندگی تماس بگیرید تا سیستم را ریست یا بازنویسی کنند.

۹. باگ یا خطای نرم‌افزاری در ECU

باگ یا خطای نرم افزاری در ECU

در خودروهای کاملاً دیجیتالی، یک باگ کوچک در نرم‌افزار واحد کنترل موتور یا گیربکس می‌تواند عملکرد دنده را مختل کند. این ایرادات گاهی به‌صورت ناگهانی بروز می‌کنند، مخصوصاً پس از تعویض باتری یا بروز اختلال برقی.

بهترین راهکار در این مواقع، اتصال خودرو به دستگاه دیاگ، بررسی نسخه نرم‌افزاری و انجام به‌روزرسانی توسط تعمیرگاه مجاز است. گاهی نیز ریست کردن ECU می‌تواند مشکل را حل کند.

۱۰شرایط محیطی؛ هوای بسیار سرد یا گرم

دمای محیط هم می‌تواند روی عملکرد دنده اتومات تاثیر بگذارد. در هوای بسیار سرد، روغن گیربکس ممکن است سفت شده و حرکت دنده با کندی انجام شود. برعکس، در هوای بسیار گرم، ممکن است فشار روغن افت کرده و دنده به‌درستی جا نرود.

در این موارد، بهتر است اجازه دهید خودرو چند دقیقه در حالت روشن گرم شود. همچنین استفاده از روغن گیربکس مناسب با شرایط آب‌وهوایی منطقه‌تان تأثیر زیادی در عملکرد بهتر دارد.

۱۱. خرابی داخلی قطعات دسته دنده

اگر دنده شما به‌ظاهر درست عمل می‌کند اما انتقال دنده به گیربکس انجام نمی‌شود، ممکن است مشکل از خود اهرم دنده باشد. در برخی خودروها، اتصالات پلاستیکی یا گوی دنده فرسوده یا شکسته می‌شود و ارتباط مکانیکی قطع می‌شود.

در این شرایط، باید کنسول وسط باز شده و اجزای داخلی دسته دنده بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند. هزینه تعمیر این بخش معمولاً بالا نیست و سریع انجام می‌شود.

علائم هشداردهنده همراه با جا نرفتن دنده

گاهی جا نرفتن دنده با علائم دیگری همراه است که می‌تواند به تشخیص سریع‌تر مشکل کمک کند. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • روشن شدن چراغ چک یا چراغ گیربکس
  • حرکت نکردن خودرو پس از گذاشتن در D یا R
  • صدای تقه یا پرش هنگام تلاش برای تعویض دنده
  • خاموش شدن ناگهانی خودرو
  • بوی سوختگی از ناحیه موتور یا گیربکس

چه زمانی باید به مکانیک مراجعه کنیم؟

اگر با بررسی نکات ساده همچون فشار کامل پدال ترمز، تعویض فیوز یا بررسی باتری مشکل حل نشد، حتماً باید به مکانیک یا نمایندگی مجاز مراجعه کنید. خصوصاً اگر دنده به‌طور کامل از کار افتاده یا همراه با صدای غیرطبیعی است، تأخیر در مراجعه می‌تواند به گیربکس آسیب جدی بزند و هزینه زیادی به همراه داشته باشد.

چطور از جا نرفتن دنده اتومات پیشگیری کنیم؟

چطور از جا نرفتن دنده اتومات پیشگیری کنیم؟

با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید از بروز مشکل جا نرفتن دنده اتومات جلوگیری کنید:

  • روغن گیربکس را طبق جدول زمان‌بندی کارخانه تعویض کنید.
  • در هنگام توقف کامل اقدام به تعویض دنده کنید، نه در حال حرکت.
  • دسته دنده را با احتیاط و آرامش جا بزنید.
  • از باتری باکیفیت استفاده کرده و ولتاژ آن را چک کنید.
  • از دستکاری دستی دنده بدون فشار پدال ترمز خودداری نمایید.

نتیجه‌گیری

مشکل جا نرفتن دنده اتومات می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ از موارد ساده مانند فشار ندادن پدال ترمز یا فیوز سوخته گرفته تا ایرادات جدی‌تر مانند خرابی گیربکس یا سنسورهای حساس. اگر با این مشکل مواجه شدید، ابتدا موارد ساده را بررسی کنید و در صورت تداوم، خودرو را به تعمیرگاه ببرید. با نگهداری اصولی از خودرو، نه‌تنها از بروز این مشکل جلوگیری می‌کنید، بلکه عمر گیربکس اتومات را نیز افزایش خواهید داد.