وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده

اطلاعات تماس

تهران، ستارخان، نبش چهار راه خسرو

02137682

[email protected]

وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده
اطلاعات تماس
  • تهران، ستارخان، نبش چهار راه خسرو
  • 02137682
  • [email protected]
در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...

وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده

ماشین باز ها ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۴
دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴؛ غول برقی آمریکایی

کمپانی دوج (Dodge) چشم ماشین‌بازها را به نسخه‌ی برقی آخرین خودرویش روشن کرد؛ دوج چارجر دیتونا. خودرویی از دسته‌ی عضلانی که قرار است در مدل‌های R/T با ۴۹۶ اسب بخار و اسکت‌پک (Scat Pack) با ۶۷۰ اسب بخار وارد بازار شود. البته دوج تصمیم گرفته تا چارجرهای بنزینی با موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ دوقلو Hurricane تولید کند که تاریخ عرضه‌ی آن‌ ۲۰۲۵ اعلام شده و هنوز جزپیات بیشتری از آن نمی‌دانیم. این‌بار در مجله‌ی گروه خودرویی ستوده به طور کامل با مشخصات دوج چارجر ۲۰۲۴ آشنا می‌شوید.

دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴

مشخصات فنی دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴

هر چارجری که تا الان دیده‌اید را فراموش کنید چون این دوج دیتونا با تمام آن‌ها متفاوت است. برای اینکه متوجه این تفاوت شوید باید زیر کاپوت آن سرک بکشید. خودرویی مجهز به پیشرانه‌ای برقی که با نام بَنشی (Banshee) شناخته می‌شود. کمپانی دوج ادعا کرده که عملکرد این پیشرانه هم‌رده‌ی موتورهای جذابی همچون هِمی، هلکت و رِد آی است. دوج چاجر دیتونا مدل ۲۰۲۴ را می‌توان اولین خودروی برقی عضلانی به حساب آورد که همه‌ی معیارهای مهندسی آن از هلکت جلوتر است و دلیل آن هم به سیستم چهار چرخ محرش برمی‌گردد. سیستم انتقال این مدل از دوج ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. مهندسان این خودرو جعبه‌دنده‌ی چندساعته‌ای از نوع الکترومکانیکی با عنوان eRupt طراحی کرده‌اند که علاوه ‌بر جذابیت و درگیر کردن راننده، انتقال قدرت را در خودرو از حالت یکنواخت درمی‌آورد.

دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴

با اینکه کمپانی دوج، چاجر دیتونا ۲۰۲۴ را برقی طراحی کرده ولی انتظار بی‌صدا بودن آن را نداشته باشید. اگزوز این خودرو به سیستم الکترونیکی فراتزونیک (Fratzonic) مجهز است و امکان تولید حجم صدای ۱۲۶ دِسیبل را دارد. همان عددی که در دوج SRT هلکت بنزینی هم وجود داشت. دوج برای اینکه حس قدرت یک خودرویی عضلانی را منتقل کند از آمپلیفایرهایی با صدای مهیب استفاده کرده است.

قدرت موتور دوج چارجر دیتونا

سازندگان دیتونا در هر دو مدل این دوج، از معماری ۴۰۰ ولتی با ماژول شارژ یکپارچه و دو موتور الکتریکی استفاده کرده‌اند که یکی در جلو و دیگری در عقب تعبیه شده است. انرژی لازم توسط یک باتری آلومینیومی نیکل کبالت ۱۰۰ کیلوواتی تأمین می‌شود. با استفاده از دکمه‌ی  PowerShot  روی فرمان، می‌توان از قدرت اضافی ۴۰ اسب بخاری به مدت ۱۵ ثانیه استفاده کرد تا راننده به حداکثر خروجی یعنی ۴۹۶ اسب بخار در مدل R/T و ۶۷۰ اسب بخار در مدل Scat Pack  برسد.

دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴

صفر تا صد دوج اسکت ۳.۳ ثانیه و در مدل R/T در ۴.۷ ثانیه تخمین زده شده است. همین‌طور ۲۲۰ و ۲۱۵ کیلومتر در ساعت هم حداکثر سرعتی است که به ترتیب اسکت‌پک و R/T می‌توانند طی کنند.

طراحی دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴

دوج برای طراحی چارجر دیتونا ریسک زیادی نکرده و تغییرات عمده‌ای انجام نداده است. مهم‌ترین بخش طراحی در قسمت جلویی دوج انجام‌شده است که یک بال با عنوان R-Wing به آیرودینامیک‌تر شدن بدنه کمک زیادی می‌کند. این بال با شکافتن هوا و هدایت هوا روی بدنه، باعث پایین‌تر رفتن نیرو و چسبندگی بیشتر می‌شود. تغییر دیگر در طراحی دوج، قرار دادن یک LED بین دو چراغ است که لوگوی مخصوص Fratzog را بین آن می‌توان مشاهده کرد.

کابین دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴

با رفتن داخل کابین این مدل از دوج، با امکانات جذابی مواجه خواهید شد. دو صفحه نمایش در این خودرو تعبیه شده، یکی ۱۲.۳ اینچی در مرکز برای دسترسی به سیستم اطلاعات سرگرمی و دیگری صفحه‌ای ۱۶ اینچی در پشت فرمان برای نمایش آمپر دیجیتال. سیستم نورپردازی جذاب داخل کابین، هدآپ بزرگ جلوی فرمان که با رنگ زمینه‌ی مشکی و قطعاتی از جنس فیبر کربن ساخته‌ شده‌اند. به سبک خودرو‌های برقی می‌توان فضایی خالی را زیر کنسول میانی مشاهده کرد و سقف هم به شکل پانورامیک طراحی شده‌اند.

دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴

کلام آخر

هنوز کمپانی دوج اطلاعات دقیقی از برد مدل‌های مختلف این خودرو منتشر نکرده است. اما همچنان می‌توان تخمین زد که برد مدل R/T حدوداً ۵۱۰ کیلومتر و مدل اسکات‌پک ‌حدود ۴۱۸ کیلومتر خواهد بود. دوج ادعا کرده که با شارژر سریع DC CCS سطح ۳ به زمانی کمتر از ۲۷ دقیقه نیاز است تا میزان شارژ‌ از ۲۰ به ۸۰ برسد. همچنین قیمت تقریبی مدل R/T ۵۰ هزار دلار و اسکات‌پک ۶۰ هزار دلار برآورد شده است. باید منتظر بازخوردهای مختلفی باشیم که بعد از ورود دوج چارجر دیتونا به بازار درخصوص این خودروی برقی گفته می‌شود.