وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده

اطلاعات تماس

تهران، ستارخان، نبش چهار راه خسرو

02137682

[email protected]

وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده
اطلاعات تماس
  • تهران، ستارخان، نبش چهار راه خسرو
  • 02137682
  • [email protected]
در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...

وب سایت رسمی گروه خودرویی ستوده

ماشین باز ها ۰۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۳
زیکر ۰۰۷ مدل ۲۰۲۵؛ بالاترین سرعت شارژ و سیستم جذاب و هوشمند Hoahan

۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ بود که اولین‌بار در نمایشگاه خودروی گوانگژوی چین از خودرویی الکتریکی رونمایی کرد که قرار بود نسخه‌ی ۲۰۲۵ آن رکورد سریع‌ترین سرعت شارژ را در دست بگیرد. خودرویی که از طرف شرکت جیلی آمده بود و همه آن را با اسم زیکر ۰۰۷ می‌شناسند. دلیل سرعت فوق‌العاده بالای شارژ مدل ۲۰۲۵ زیکر، مجهز بودن آن به نسل دوم «باتری طلایی» است. نسل جدید زیکر مثل گذشته در چهار تیپ و قیمت مختلف روانه‌ی بازار می‌شود: نسخه‌ی دیفرانسیل عقب، نسخه‌ی دیفرانسل عقب با برد طولانی، نسخه‌ی چهارچرخ محرک و نسخه‌ی چهار چرخ محرک پرفورمنس. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی خودرویی ستوده، مشخصات فنی و ظاهری زیکر ۰۰۷ را بررسی می‌کنیم.

مشخصات باتری و نحوه‌ی شارژ زیکر ۰۰۷

زیکر ۰۰۷ با دو نوع مختلف باتری وارد بازار خودرو شد: باتری طلایی ۷۵ کیلووات ساعتی و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی که از سری Qilin و محصول شرکت معروف CATL است. در مدل ۲۰۲۵ زیکر، از باتری بهینه‌سازی‌شده لیتیوم - یونی ۱۰۰ کیلووات ساعتی Qilin با برد طولانی استفاده شده که سرعت شارژ ۵C را ممکن می‌کند. در نسخه‌هایی که باتری ۷۵ کیلووات ساعتی دارند، از نسل دوم باتری طلایی استفاده کرده‌اند. این نوع از باتری، با لیتیوم-آهن-فسفاتی توسعه یافته و سرعت شارژ را از C4.5 به C5.5 ارتقا داده است. با این توسعه و ارتقاء نسل دوم باتری طلایی، شارژ ۱۰ درصدی خودرو در عرض ۵. ۱۰ دقیقه به ۸۰ درصد می‌رسد که ۵. ۴ دقیقه سریع‌تر از نسل قبلی است.

توسعه و ارتقاء شتاب در زیکر ۰۰۷

تغییرات الگوریتم‌های زیکر ۲۰۲۵، شتاب ۰۰۷ را ارتقاء داده و در نسخه‌های دیفرانسیل عقب، زمان شتاب از ۴. ۵ به ۵ ثانیه کاهش پیدا کرده است. ارتقای شتاب در نسخه‌ی چهار چرخ محرک استاندارد مقدار قابل توجهی ندارد ولی با این حال می‌توان به کاهش یک دهم ثانیه‌ای از ۵. ۳ به ۴. ۳ ثانیه اشاره کرد. غیر از این دو نسخه، ورژن چهار چرخ محرک پرفورمنس تغییری نداشته و با شتاب ۲.۸۴  ثانیه همچنان همه را شگفت‌زده می‌کند. با چنین رکورد خارق‌العاده‌ای زیکر ادعا می‌کند که نسخه‌ی ۰۰۷ سریع‌ترین خودروی برقی میان رده‌ی جهان است.

سیستم هوشمند پیشرفته‌ی زیکر ۰۰۷

در مدل ۲۰۲۵ زیکر ۰۰۷ سیستم هوشمندی با عنوان Haohan ۲. ۰ به کار رفته که در آن فناوری لیدار (Lidar) به کار رفته است. در فناوری لیدار، نوعی سیستم سنجش فاصله است که در آن با تاباندن لیزر به هدف یا سوژه و تحلیل بازتاب آن فاصله را اندازه می‌گیرد. سیستم هوشمند Zeekr ۰۰۷ با دو تراشه‌ی انویدیا Orin X و توان محاسباتی ۵۰۸ تاپس پشتیبانی می‌شود. در زیکر ۰۰۷ بیش از ۳۰ حسگر تعبیه شده که با استفاده از آن‌ها بدون هیچ دردسری ۳۰ نوع تقاطع پیچیده را با احتمال موفقیت ۹۵ درصد می‌تواند پشت سر بگذارد. در این سیستم هوشمند، بیش از هزار سناریوی ترافیکی تازه تعریف شده و ۱۲۰ درصد دقت شناختی آن بهبود یافته است. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید و جذاب زیکر، قابلیت پارک از راه دور آن است. برای استفاده از این ابزار کاربر می‌تواند با انتخاب (drag) و قرار دادن (drop) آیکون خودرو، آن را به طور موقت در فضای مورد نظر پارک کند.

سیستم هدایت خودرو در این مدل از زیکر به Zeekr OS AI ارتقا پیدا کرده و نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی آن هدایت خودرو با فرمان صوتی از هرجای کابین است. این سیستم عامل، رانندگی ایمن‌تری را فراهم کرده و مواردی مثل شارژ باتری یا تغییر سیستم تهویه را به راننده یادآوری می‌کند. دریافت ۷۲۰ درجه‌ای ممکن است شما را شوکه کند و این سؤال پیش بیاید که این عدد احتمالاً اشتباه نوشته شده. اما زیکر ادعا کرده این خودرو علاوه بر دریافت ۳۶۰ درجه‌ای محیط بیرونی خودرو، همین میزان اطلاعات را از محیط داخلی هم دریافت می‌کند و به راننده انتقال می‌دهد. اصطلاحاً زیکر چهارچشمی حواسش به ایمنی راننده است.

تغییرات ظاهری زیکر ۰۰۷ مدل ۲۰۲۵

این کمپانی تغییرات زیادی در ظاهر زیکر ۰۰۷ مدل ۲۰۲۵ انجام نداده و موارد قابل اشاره به طرح جدید رینگ‌های ۲۰ اینچی و رینگ‌های چند پره‌ای ۱۹ اینچی با رنگ مشکی محدود می‌شود. رنگ بدنه‌ی جدید سبز آسمانی (Sky Green) و رنگ سایه‌ای مشکی (Shadow Black)، مخصوص نسخه‌ی چهار چرخ محرک پرفورمنس طراحی شده‌اند که در بازار موجود و قابل سفارش است. زیکر رنگ سبز روشن را برای داخل کابین انتخاب کرده تا جذابیت داخلی آن را در مقایسه با مدل‌های دیگر دوچندان کند.

کلام آخر

چهار قیمت مختلف برای مدل ۲۰۲۵ زیکر ۰۰۷ براساس چهار نسخه‌ی آن تعریف شده است. : برای خرید نسخه‌ی دیفرانسیل عقب ۲۹۳۵۰ دلار، نسخه‌ی دیفرانسل عقب با برد طولانی۳۲۱۵۰ دلار، نسخه‌ی چهارچرخ متحرک ۳۲۱۵۰ دلار و برای نسخه‌ی چهار چرخ متحرک پرفورمنس باید ۴۱۹۵۰ دلار هزینه کنید. باید در سال‌های بعد، منتظر باشیم و ببینیم کمپانی جیلی در نسخه‌های بعدی زیکر با چه امکانات جذاب دیگری طرفدارانش را شگفت‌زده می‌کند.